Relationsskaberen
Her satses der benhårdt på stærke personlige og professionelle relationer. Det betyder, at sælgeren har et indgående kendskab til kundens organisation og menneskerne deri. Disse sælgere er utroligt populære, fordi de er i stand til at skabe den tætte relation til deres kunder. I undersøgelsen udgjorde denne type 21 %. Sælgeren er villig til at stå på hovedet for kunden og sørger for høj kvalitet inden for alle parametre i sit salg. På den måde er de altså meget servicemindede og samtidig gavmilde med deres tid. I lighed med problemløseren skaber de meget tilfredse kunder. Men, men, denne type er også en ’pleaser’, og tror på, at kunden altid har ret. Som sælger, er disse egenskaber ikke særligt effektive. Faktisk udtaler Dixon og Adamson, at denne type er den mindst effektive af de 5, specielt hvis de er på et marked i krise. Sælgeren tænker mere på sin relation end sit salg, og tør dermed ikke presse kundens beslutning i sin egen retning, hvilket betyder, at det sjældent ender med et salg.
Udfordreren Den mest udbredte sælger profil som udgør hele 27 % af de adspurgte. Typen har mange fællestræk med de andre, men den afgørende forskel er, at denne profil tør udfordre kunden. De er assertive - dvs. diplomatiske og ikke agressive eller nedladende. Udfordreren har et dybt kendskab til kundens forretning og vil bruge sin viden til at stille spørgsmål, der udfordrer kundens tankegang. De tror på, at kunden skal se sin virksomhed fra et nyt perspektiv. Det handler ikke om, hvilke produkter kunden skal købe, men om hvilke problemer kunden har. Udfordreren benytter sin viden til at lære kunden noget nyt og vise, hvordan han kan løse kundens problem - ofte et problem kunden ikke selv har erkendt. Udfordreren vælger desuden kontaktperson med omhu sådan, at de får fat i én som er i stand til at påvirke og skabe lydhørhed. Disse taktikker får altså kunden til at åbne øjnene overfor sin egen forretning, se nye problemstillinger, tage stilling til dem og dermed lave et køb, som gerne skulle give en konkurrencemæssig fordel. Udfordreren er drevet af at skabe værdi for både kunden og sig selv, hvorfor der i bedste fald opnås en "win-win" situation.
Hvem er så bedst?
En virksomhed bør altid vælge en sælger, der passer til dens profil, og som de kan stå 100 % inde for. Man skal altså ikke satse blindt på én af de 5 profiler, da alle typer sagtens kan være middelmådige. Gennem rekrutterings-konsulenter får man ofte et bredere felt, og kandidaterne testet for dermed at afdække sælgernes egentlige profil. Hermed øges sandsynligheden for at finde en kandidat med større sælger potentiale. Når det så er sagt, så viser Adamson og Dixon’s undersøgelse, at udfordreren har det største potentiale. Statistisk set er der 39 % af denne profil, som leverer på et meget høj plan, hvilket – klart – overskygger de andre profiler. Gennem sin udfordrende væremåde og evne til at tænke ud af boksen gør sælgeren sin kunde opmærksom på ting, som de ikke var opmærksom på tidligere. Det skaber stor værdi for kunderne, og udbyttet er ofte loyalitet og vækst, som ender i mersalg. I den lidt mere kedelige ende findes relationsskaberen. Faktisk er der kun 7 % af relations-skaberne, der formår at levere salg på et højt plan, og hele 27 % leverer kun lige gennemsnitligt.
Yderligere information Har du behov for en uddybning af emnet "sælgertyper" er du altid velkommen til at kontakte Change Direction på +45 3215 1144. En af vores ydelser er i øvrigt salgoptimering, hvor vi hjælper med at optimere jeres salgsfunktion, så der kan skabes bedre omsætning, større indtjening og øget motivation hos sælgerne - læs mere her.
|