Nøglen til succes er forretningsforståelse
Slaget er dog langtfra tabt for IT-afdelingerne, men de skal blive bedre til at forstå forretningens sprog, processer og prioriteter. Det er ganske enkelt en basal forudsætning for at generobre initiativet og kunne tage ejerskab over den digitale transformation. Forretningen har nemlig et øget krav om at kunne levere digitale initiativer. De venter ikke på, at gode forslag kommer ind, man skal selv tage initiativ til dialog. For at være på forkant er det derfor vigtigt, at IT-afdelingerne bliver bedre til at kommunikere på tværs af organisationen. Tal med produktafdelingen og find ud af, hvor de render ind i digitale udfordringer. Mød sælgerne og forstå, hvordan de arbejder. Lyt med på opkald hos den interne support-desk og kundesupport, foreslår Alexandra Fürst. For at opnå viden og inspiration, der kan lede til nye initiativer kræver det, at man har indblik og, at man praktiserer at have en opsøgende nysgerrighed.
Sørg for at blive målt på andet en KPI'er
At have viden om og opdateret indsigt i forretningen skaber et fundament, der kan styrke IT-afdelingens mandat og organisatoriske indflydelse. Det kan samtidig være med til at øge muligheden for at gøre en forskel og blive målt på forretningsparametre, der ikke "kun" handler om KPI'er som systemerne oppetid.
Samtidig kan der være et behov for at nytænke eksempelvis sikkerhed og for at sikre, at IT-afdelingen og forretningen i højere grad taler samme sprog. I forretningen er det at løbe en risiko et grundvilkår, for ellers kommer man ingen vegne. Salgskampagner, nye produkter og nye strategier er alle forbundet med risici. I IT-afdelingen er der omvendt ofte en frygt for at tage chancer og dermed eksempelvis risikere, at en ny IT-service bliver dyrere at udvikle eller åbner en angrebsflade. Men denne frygt kan hæmme innovation og nytænkning.
”Den digitale innovation byder på så store muligheder for hele virksomheden,
at man er nødt til at se IT og forretning som to sider af samme sag.”
Forretningen og IT bør ganske enkelt blive bedre til at tale samme sprog og være enige om de mål man styrer efter, mener Alexandra Fürst. Til gengæld kan IT-afdelingen så byde ind med kernekompetencer og teknisk know-how, som kan være meget værdifuldt. Især hvis det bliver kombineret med den førnævnte indsigt i og nysgerrighed overfor den øvrige forretning og dens behov. På den måde får IT-lederne måske også plads på chefgangen og en større stemme, når der skal træffes vigtige beslutninger.
|