Er dine IT specialister også på vej til
konkurrenten?
Manglen på IT-medarbejdere er stigende og tal peger på, at der om få år vil mangle hele 22.000 IT professionelle og det på trods af, at der i 2030 vil være 8000 flere uddannede på IT området. Så hvad gør man som virksomhed for at fastholde de eftertragtede IT- medarbejdere? Og hvorfor er mange IT-medarbejdere på vej videre?
"Kompetencemanglen er en kæmpe udfordring, som virksomhederne allerede mærker i dag. 43,6% af it-virksomhederne har f.eks. helt måtte opgive at besætte it-stillinger inden for det seneste år. 27% måtte sige nej til ordrer og opgaver, da de ganske enkelt ikke havde folk nok til at kunne løse dem", skrev IT Branchen i juni 2021 på baggrund af en ny rapport om IT branchen og antallet af IT professionelle.
For mange virksomheder er det altså en udfordring at skaffe folk inden for IT, hvorfor det også er utrolig vigtigt, at fastholde de IT medarbejdere, man allerede har. Derfor bør virksomheder generelt, men specielt inden for IT, arbejde både strategisk og fokuseret på at fastholde og udvikle sine medarbejdere. Det sker ikke af sig selv. Virksomhederne bør derfor også løbende undersøge, hvad deres medarbejderne prioriterer højest i deres valg af job. I den forbindelse kan man med fordel inddrage personlighedstest, der kan fremhæve personlige styrker og svagheder, samt bidrage til at klarlægge eventuelle forbedringsområder. Forventninger bør i øvrigt kontinuerligt afstemmes.
Henning Nielsen, der har været direktør i flere IT virksomheder, mener, at medarbejderloyalitet hænger sammen med "om medarbejderen føler sig anerkendt, udfordret og stolt over det arbejde, vedkommende udfører". IT-medarbejdere er ofte specialiserede medarbejdere. Og, jo højere grad af secialisering, jo større er tendensen til, at de har en høj grad af orientering mod deres fag og deres funktion, hvilket betyder en faldende grad af loyalitet overfor virksomheden. De specialiserede IT-medarbejdere føler en stor faglig stolthed, så får de ikke opgaver, de finder spændende og udfordrende, kan det være medvirkede til, at de søger videre.
Hvad skal der til for at fastholde IT-medarbejdere?
I forbindelse med sin MBA i medarbejderloyalitet undersøgte Henning Nielsen, hvad der fremmer IT-medarbejdernes loyalitet. De væsentligste pointer han fandt var, at for opbygge medarbejderloyalitet skal den pykologiske kontrakt indeholde "fair behandling og dialogorienteret ledelse" og, at der skal eksistere et "tillidsklima" i virksomheden. I dette ligger, at medarbejderne skal kunne stole på ledelsen og virksomheden. En central rolle i dette er, at den nærmeste leder skal udvise respekt og praktisere fair behandling. Den tillid dette skaber, bliver så automatisk gensidig. Når de grundlæggende loyalitets faktorer er på plads, vil faktorer som støtte til personlig udvikling, et inspirerende innovativt miljø og et fælles værdisæt medvirke til, at medarbejderen kan identificere sig med virksomheden. At ledelsen tager ansvar for den personlige og faglige udvikling er således med til at højne loyaliteten.
Derduover kan virksomheder med IT medarbejdere med stor fordel arbejde med bla. employer branding , da dette også er med til at fastholde medarbejrne. Læs mere om employer branding her.
|