Jobannoncen - hvad har den med employer branding at gøre?
Jobannoncen er måske det første indtryk kommende medarbejdere får af en virksomhed, og den bør derfor også være en del af en virksomheds employer branding strategi. Jobannoncer når desuden ud til rigtig mange, så hvorfor ikke bruge tid på at skabe et godt førstehånds indtryk?
Som virksomhed bør man være bevidst om ordvalg, kvalitet og opsætningen i sine jobannoncer.
Ser en jobannonce kedelig og sjusket ud, kan det give et indtryk af, at virksomheden også er det. De ord man vælger skaber desuden associationer hos læseren og kan påvirke, hvem der i sidste ende vælger at søge jobbet. Et ord som "konkurrenceminded" kan være fint at bruge, hvis man søger en sælger, men er nok ikke så smart, hvis man søger en softwareudvikler eller en IT-Supporter.
Employer branding strategi i jobannoncen
Beskriv virksomhedens kultur og værdier (forhåbentligt er det positivt!), og hvilke goder man vil få som medarbejder, da det kan være med til at give et godt indtryk af arbejdspladsen. Derudover kan det give et godt indtryk, hvis der er billeder fra virksomheden og nuværende medarbejdere samt citater fra kommende kollegaer og nærmeste leder. Links til sociale medier eller hjemmeside anbefales også.
|