Forsiden
 
HR

 

Sådan får du IKKE jobbet

 

Det ulmende opsving øger muligheden – og risikoen – for jobsamtaler. Forbes og USA’s største jobsite leverer gode råd til før og efter samtalen. Med opsvinget følger en masser jobsamtaler – denne særegne kommunikationsdisciplin, der kan kaldes en slags speed-dating, hvor cv’et sidder løst. Og med det særegne følger også faldgruber, og med faldgruber følger et marked for gode råd. 

 

"Bare vær dig selv"

Indledningsvist er det skidt, skriver Forbes, hvis du lytter til det klassiske råd: ”Bare vær dig selv”. Intet problem, hvis ellers en jobsamtale var en vanlig situation, men det er den på ingen måde. Så ikke noget med bare at hænge ud.  Spørg ind til, hvad virksomhedens Business Pain er, og bliv klogere på det problem i biksen, der har fået dem til at kaste penge efter sådan én som dig. Når problemet er identificeret, kunne du måske føle dig fristet eller forpligtet til at løse det. Men det er det værste, du kan gøre – altså under jobsamtalen. Hvis du gør det, vil intervieweren ikke tænke ”Hey, hvor er det bare en super kandidat”, men derimod ”Fed idé”, skrive den ned og herefter måske sende dig tomhændet hjem. Beskriv i stedet din proces. På den måde viser du, at du kan bidrage til løsningen af problemet, men kun, hvis de ansætter dig.

 

De 27 dræberspørgsmål

Et andet råd kunne være kun at læse ét sæt råd ad gangen – for, ifølge Forbes, er det essentielt at bringe ideer på banen og, som følge heraf, være parat til at levere førnævnte fy-ord; løsninger. Her er tilgangen, at hvis du bare kritiserer uden at give bud på forbedringer, vil det ikke forbedre din egen situation. 

 

Og dét med ikke at være dig selv – tager du den til dig, bør du ikke læse "jobsamtalens 27 dræber-spørgsmål" som indledes med ”Du er dig selv. Det kan ikke gå galt.” 

 

 

Når jobsamtalen er forbi

Lad os kortvarigt springe frem til, når jobsamtalen er forbi – for 2 af 10 råd hos Forbes går på, at du skal kontakte interviewerne efterfølgende; første opfølgning er et bøttekort – høfligt og håndskrevet. Til hver af dem, der var til stede ved samtalen. Et bøttekort lægger ikke op til mange ord, og det er heller ikke nødvendigt. Alene det håndskrevne får dig til at skille dig ud. Derefter sender du en mere dybtgående mail – også til hver af interviewerne, med let varieret indhold – der udvider de ideer, du og intervieweren vendte. 

 

Alt med måde, vil du måske tænke – og se, dét er et godt råd. For USA’s største jobsite, CareerBuilder, bad før sommerferien over 2.000 HR-chefer fortælle om de mest usædvanlige måder, hvormed ansøgere havde formået at fange deres opmærksomhed på den gode og specielt på den dårlige måde. De tre værste: At opsøge, hvor HR-chefen spiser middag – og betale hans regning. At tage sin ringende mobil under samtalen og fortælle intervieweren, at det var en anden virksomhed med et jobtilbud. At opføre sig som vært i en tv-quiz.  

 

CareerBuilder slår fast: ”Do know your audience” og ”Don’t overthink it”, og Forbes afslutter med ”Be polite, don’t lie and other obvious things”, herunder at komme til tiden. Lyder det alt sammen banalt? Det er det faktisk ikke! Hos Change Direktion er vi desværre mange gange blevet overraskede over kandiater, der tilsydeladende handler stik imod gængse anbefalinger for, hvordan man agerer i jobinterview situationer. Nedenstående råd er for så vidt ikke råd, mere en samling eksempler på "what not to do", taget fra eksempler givet af kommunikationsforumet Kforum. 

 

Kom for sent

Noget med tæt morgentrafik gennem byen. Ja, hva’ gi’r du? 15 minutter efter aftalt tid dukkede jeg op. Jobbet som redaktionschef krævede punktlighed, styring af deadlines og overblik – og jeg fik det ikke. 

 

Fornærm stillingen

PR-bureauets ene direktør spurgte mig, hvordan jeg havde det med at sælge. ”At sælge er for mig som at stange partyplader over disken på Oslo-båden,” fik jeg sagt. Den anden direktør smilede let, det gjorde den første overhovedet ikke, så jeg tilføjede: ”Jeg er engageret og entusiastisk, så når jeg brænder for en sag, kan jeg virke overbevisende”. Fra overkæk til klichéfuld, og det var effektivt: Jobbet blev besat til anden – og helt givet bedre – side. 

 

Fornærm produktet

JP Hovedstaden hed Jyllands-Postens udgivelse samme sted. Samtalen var gået godt, indtil jeg følte trang til at informere udgiverne om, at bladets målgruppe kaldte deres sted for København, og at det kun var jyder, der brugte betegnelsen Hovedstaden. Det virkede fremmedgørende, både produktnavnet og min adfærd. De ansatte en anden – og kort efter skiftede avisen i øvrigt navn til JP København. 

 

Fornærm chefen 

Jeg lirede mit cv af – dengang godt 2,5 år pr. arbejdsplads. Eneste kommentar fra chefen-in-spe:”Det er noget flagrende …" ”Du kan også kalde det lystbetonet,” svarede jeg og regnede på hans eget cv: ”Ligesom 14 år samme sted kan kaldes kedeligt.”I enhver kunderelation er det vigtigt med en person, der kan lukke salget. Jeg lukkede samtalen, men forsvarer mig med, at det var chefen, der begyndte ...Drop overblikket.

 

Jeg gik hele vejen: tre samtaler og en personlighedstest, der ”afslørede” mig som anti-autoritær. Men telekoncernen ville godt ha' mig. Direktøren gav hånd, ”Velkommen til” og overlod mig til sin assistent, der fortalte om arbejdstiden - noget, jeg i et anfald af misforstået høflighed ikke havde spurgt detaljeret til: 7.30-17.30 + det løse, som når topbossen var på tv. Det gav en ugentlig arbejdstid på … for meget i forhold til, at jeg næsten lige var blevet far. Farvel job.

 

 Gå i hi

Jeg demonstrerede det modsatte af engagement og dynamik – og gabte. Ikke at min chef-in-spe kedede mig, men jeg var kvast efter en lang arbejdsdag, og det var koldt og mørkt udenfor. Jeg trøstede mig med, at hun var lige så træt. Det eneste, der kom ud af samtalen, var ”Den omvendte synergi-effekt” – hver for sig kan vi lidt, sammen kan vi intet. Eneste trøst: Man kan godt være kikset og alligevel lande jobbet.

 

Vær arrogant

Lidt uden for nummer, da det ikke var et kommunikations- men et pædagogmedhjælperjob: ”Kan du li' børn?” ”Nej.” ”Fint. Det kan vi heller ikke” – og velkommen til Pæregruppen. Sidstnævnte eksempel var min første jobsamtale som voksen, og siden er jeg kun vokset til – uden nødvendigvis at være blevet meget klogere.

 

Brug for hjælp?

Skal du til jobsamtale og ønsker sparring inden, eller har du brug for at klarlægge dit næste karrierskridt, så giv os et uforpligtende kald på +45 3215 1144, så tager vi en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig. 



Tilmeld dig nyhedsbrevet

Ledige stillinger

Karriererådgivning


Kilde:  

P., Engholm (2015). "8 ting du ikke skal sige under en jobsamtale". Tilgængelig på her

Redaktionen Kforum. "Jobsamtalens 27 dræberspørgsmål. Tilgængelig her

 

 

Kontakt
Change Direction ApS
Gammel Sellingvej 1
8370 Hadsten
sbo@changedirection.dk

Tel. +45 32151144
Mobil (+45) 2671 1144
Del med dine venner
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.