Forsiden
 
HR
Change Direction - rekruttering og search

 

Onboarding - er det så vigtigt?

 

Får din onboarding medarbejdere til at blive eller sige op? Forskning peger på, at onboarding kan være en afgørende faktor for om nye medarbejdere siger op hurtigt, eller om de bliver i længere tid. Men hvad handler god onboarding om, og hvorfor er det tilsyneladende så vigtigt?

 

Onboarding - det første møde med en ny arbejdsplads 

Førstehåndsindtryk er altid vigtigt - også når man starter nyt job. Derfor er det vigtigt, at nye medarbejdere bliver hjulpet godt i gang på arbejdspladsen og i deres nye job. Onboarding handler om at tage hånd om de spørgsmål, den nyansatte har - hvor man parkerer, hvor er kantinen, og hvordan finder jeg fællesdrevet? Alt sammen vigtig information, hvis man er ny. Men god onboarding tager også hånd om de nuancer af følelser, som de fleste nye medarbejdere vil opleve på forskellige tidspunkter i opstarten. For det at skifte job er en følelsesmæssig proces, der går fra lykke over det nye og spændende, til bekymringer over at forlade det gamle og velkendte. 

 

God onboarding skaber bedre og gladere medarbejdere.

Forskning viser, at god onboarding øger medarbejdernes engagement, motivation og jobtilfredshed. Desuden forlænger det den nyansattes gåpåmod. Når medarbejdere føler sig taget godt i mod, vil de også blive gladere medarbejdere, hvilket leder til bedre resultater uanset ens branche. God onboarding er altså utrolig essentielt, og så er det desuden første skridt til fastholdelse af medarbejdere. Hos Scandic Hotels arbejder de meget målrettet med onboarding, og har allerede inden opstart løbende kontakt med nye medarbejdere. Derudover får alle nye Scandic-medarbejdere en buket blomster, bliver vist rundt i alle afdelinger, og ledere får desuden tildelt en mentor. Læs artiklen om Scandic her

 

Gode råd til onboarding der får nye medarbejdere til at blive

1. Onboarding skal tilpasses den enkelte medarbejder.

2. Onboarding må ikke fylde for meget og skal ske parallelt med arbejdsopgaverne. 

3. Skab en følelsesmæssig oplevelse af, at det er nemt at starte på det nye job. 

4. Giv løbende feedback til den nyansatte.

5. Skab stolthed over ansættelsen fra starten af. 

 

Dårlig onboarding

I en undersøgelse om jobglæde spurgte Jobindex nyansatte ind til, om de havde følte sig taget godt i mod og eller om de havde oplevet ikke at føle sig velkommen. Blandt svarerne gik flere temaer, der relaterer sig til dårlig onboarding igen:

  • Ingen introduktion, præsentation, modtagelse og manglende oplæring.

  • Kollegaer havde for travlt med deres eget / stress på arbejdspladsen

  • Praktiske mangler og ting der ikke var gjort klar til opstart - f.eks. pc, mobil, adgangskoder etc.

  • Dårlig virksomhedskultur - dårlig tone og folk der ikke hilser

  • Organisationsændringer faldt sammen med opstart

I undersøgelsen blandt nyansatte svarede 48%, at de havde oplevet ikke at føle sig velkommen eller taget godt i mod på deres nye arbejdsplads. Dette påvirker den ansattes jobglæde og kan lede til, at de hurtigt forlader virksomheden igen. De helt basale praktiske ting skal altså være på plads, og derudover er det vigtigt at have en god kultur, hvor man inkluderer og byder nye medarbejdere velkommen. 

 



Tilmeld dig nyhedsbrevet

Ledige stillinger

Kontakt os


Kilder: 

T. Kølln, 2018. "Onboarding er første skridt mod større jobglæde". Læs her.

H. Bonne. 2018. "Er din onboarding noget, nye medarbejdere bliver eller siger op på?". Læs her.

Kontakt
Change Direction ApS
Gammel Sellingvej 1
8370 Hadsten
sbo@changedirection.dk

Tel. +45 32151144
Mobil (+45) 2671 1144
Del med dine venner
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.