Onboarding - er det så vigtigt?
Får din onboarding medarbejdere til at blive eller sige op? Forskning peger på, at onboarding kan være en afgørende faktor for om nye medarbejdere siger op hurtigt, eller om de bliver i længere tid. Men hvad handler god onboarding om, og hvorfor er det tilsyneladende så vigtigt?
Onboarding - det første møde med en ny arbejdsplads
Førstehåndsindtryk er altid vigtigt - også når man starter nyt job. Derfor er det vigtigt, at nye medarbejdere bliver hjulpet godt i gang på arbejdspladsen og i deres nye job. Onboarding handler om at tage hånd om de spørgsmål, den nyansatte har - hvor man parkerer, hvor er kantinen, og hvordan finder jeg fællesdrevet? Alt sammen vigtig information, hvis man er ny. Men god onboarding tager også hånd om de nuancer af følelser, som de fleste nye medarbejdere vil opleve på forskellige tidspunkter i opstarten. For det at skifte job er en følelsesmæssig proces, der går fra lykke over det nye og spændende, til bekymringer over at forlade det gamle og velkendte.
God onboarding skaber bedre og gladere medarbejdere.
Forskning viser, at god onboarding øger medarbejdernes engagement, motivation og jobtilfredshed. Desuden forlænger det den nyansattes gåpåmod. Når medarbejdere føler sig taget godt i mod, vil de også blive gladere medarbejdere, hvilket leder til bedre resultater uanset ens branche. God onboarding er altså utrolig essentielt, og så er det desuden første skridt til fastholdelse af medarbejdere. Hos Scandic Hotels arbejder de meget målrettet med onboarding, og har allerede inden opstart løbende kontakt med nye medarbejdere. Derudover får alle nye Scandic-medarbejdere en buket blomster, bliver vist rundt i alle afdelinger, og ledere får desuden tildelt en mentor. Læs artiklen om Scandic her.
|