Uddelegering er en del af vores arbejdskultur
Michel Uhrenholt, der er ledelsesrådgiver i fagorganisationen Lederne, mener, at svarerne i under-søgelsen understreger, at vi i Danmark typisk har en arbejdskultur, hvor en stor del af ansvaret bliver uddelegeret til den enkelte medarbejder. Han mener desuden, at det i virkeligheden er positivt at se, at mange ikke ville gå i stå uden deres nærmeste leder. "Jeg tolker svarene sådan, at lederne langt fra er unødvendige, men at der er en god forventningsafstemning mellem ledere og medarbejdere", siger han. Det stemmer med undersøgelsen, hvor knap hver femte har oplevet, at deres nærmeste leder har udvist mere tillid og givet større ansvar under coronakrisen end før. Kun 3,8 procent mener, at deres nærmeste leders tillid til dem er svækket. At have tillid til sine medarbejdere, er afgørende for at kunne arbejde effektivt som virksomhed, specielt hvis en stor del af arbejdsstyrken logger på hjemmefra.
Distanceledelse har udfordret sammenholdet
Hver femte i undersøgelsen svarer, at de har savnet, at deres leder evnede at skabe sammenhold og samarbejde med kollegerne. Michael Uhrenholdt påpeger, at det ikke er dårligt, når en ud af fem mener, at chefen har været udfordret i forhold til at skabe sammenhold, da mange ledere under coronakrisen har skulle vende sig til en hel ny måde at lede og arbejde på. For mange har distanceledelse af medarbejdere og teams været en stor udfordring. "Det er svært at skabe sammenhold, når man er på afstand, og det samtidig har vist sig at være meget vigtigere, end hvad mange nok havde regnet med. Havde vi ikke haft corona, havde vi måske lært mange ting hen af vejen, men nu har vi skulle lære det hele på én gang", siger Michael Uhrenholdt. Coronakrisen har således (forhåbentlig) sat fokus på, at ledere stadig har noget at lære, når de skal lede deres medarbejdere på distancen og, at der skal ledes på en måde, så de i fremtiden ikke bliver set som overflødige eller usynlige.
|