Forsiden

Change Direction - Skræddersyet IT-rekruttering

HR-medarbejder fanget i personlighedstest


De fleste virksomheder personlighedstester jobsøgende inden ansættelse, for at finde ud af om personen passer til den søgte profil, samt til virksomheden generelt. Personlighedstesten hjælper dermed virksomhederne til at danne sig et billede af kandidaten, således man ikke får ansat et rodehoved som bogholder, en chef uden gennemslagskraft eller en indadvendt sælger.


Alt dette lyder måske lidt abstrakt eller i givet fald banalt, så hvad skal du med denne information? Du kan bruge den til at komme et skridt foran til jobsamtalen. For ligesom bogholderen, chefen og sælgeren har nogle unikke karakteristika, så har HR-chefen/medarbejderen det også.

 

People test systems har sammenlignet HR-folks personlighedstræk med andre testpersoner. I alt har de lavet mere end 15.000 personlighedstest og fundet frem til følgende fælles personlighedstræk hos HR-medarbejdere: 

  • HR-medarbejdere scorer højere end gennemsnittet under kategorien social kontakt.
    De snakker mere og har lettere ved at snakke med alle.
  • HR-medarbejdere er ofte udviklingsmotiverede. De motiveres af faglig og personlig udvikling.
  • HR-medarbejdere er mere ustrukturerede end gennemsnittet. Det gælder både planlægning, ordenssans og detaljeorienteringen.

 

Bliv perlevenner med HR-chefen 

Med denne information om HR-folk i bagagen, kan du langt bedre imødekomme personen og derved øge chancen for, at HR-medarbejderen vil kunne lide dig. Hvordan skal du så gebærde dig?

 

Her er en lille guide: 

  • Social kontakt
    Du skal være frisk i dialogen. Husk på, at HR-medarbejderen godt kan lide at snakke, derfor skal du være lyttende. Du skal dog også selv bidrage til samtalen, så vær ikke alt for afventende

  • Udviklingsmotivation
    Du skal kunne se muligheder og være åben overfor nye ideer. Det kan kommunikeres på mange måder, men pas på du ikke taler dårligt om nye ideer eller den gamle arbejdsplads måde at gøre tingene på.

  • Manglende struktur
    I modsætning til de 2 andre punkter, skal du her gå modsat til værks. Ustrukturerede personer kan nemlig godt lide folk med styr på tingene, da dette giver dem tryghed. Derfor er det en fordel at vise overblik, ordenssans og disciplin. Dette kan du bl.a. gøre ved at tale struktureret og ikke hoppe for meget rundt i dialogen. Generelt er det et godt råd, ikke at have for mange sidehistorier i ærmet, når du taler.


Sidst, men nok allervigtigst,
så er ovenstående en generalisering og derfor gælder den selvsagt ikke for alle HR-medarbejdere. Så skulle du løbe ind i en indadvendt, struktureret og handlingsorienteret HR-medarbejder, skal du nok overveje en anden taktik. Billedet kan blive yderligere kompliceret, hvis der er flere personer tilstede under samtalen. Derfor er det bedste råd altid, at forberede sig grundigt inden samtalen. Det kan du bl.a. gøre ved at finde ud af, hvem der vil være tilstede og undersøge deres profil på nettet. Ofte kan du finde en Facebook profil, som giver et fingerpeg om personen og du kan evt. gå LinkedIN og se deres CV for at få et endnu bedre overblik. 



Se øvrige HR-artikler

Tilmelding nyhedsbrev

Læs også: Er din jobfunktion døende?

 

 

Kilde: jp.dk

Change Direction - skræddersyet IT-rekruttering - den 27. februar 2017

 

 

Kontakt
Change Direction
Samsøvej 29
DK-8382 Hinnerup v. Aarhus
sbo@changedirection.dk

Tel. 3215 1144
Mobil (+45) 2671 1144
Del med dine venner
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.