Forsiden
 
HR
Change Direction - Skræddersyet IT-rekruttering

Wise fish change direction



I vores daglige arbejde hos Change Direction, taler vi med mange danske IT-virksomheder, der oplever store udfordringer med at tiltrække kvalificerede kandidater. Når vi tilbyder vores assistance, spørges der ofte om, hvordan vi skulle kunne finde de rette kandidater, når de selv har forsøgt. Virksomhederne har måske op til flere gange forsøgt via stillingsopslag på diverse jobportaler og sociale medier. Samt gennemsøgt deres eget netværk uden held. 

 

Hvordan kan vi fange fisk i det samme vand?

Hvis man nogen siden har været ude og fiske, ved man at det drejer sig om detaljerne. Bruger man den rette madding, fisker man det rigtige sted, svømmer fiskene i stimer og er de overhovedet i sæson? Alle disse elementer er også vigtigt indenfor rekruttering. Hvis du bliver ved med at gøre det samme, får du ofte samme resultat.

 


Sæson for fiskeri 
Kigger vi på, hvornår der er sæson for ansættelser, viser statistik fra Jobindex, at der er stor forskel på, hvornår virksomhederne slår stillingerne op. 

  • Der er ca. 10% flere jobannoncer i foråret end om efteråret
  • Der er ca. 10% flere jobannoncer i første halvdel af måneden i forhold til anden halvdel
  • Der er ca. 30% færre jobannoncer i sommerferien
  • Der er ca. 60% færre jobannoncer i juleferien
  • Der er 20-30% færre jobannoncer omkring påske

Ovenstående statistik siger ikke så meget om, hvornår det er bedst selv at slå en annonce op. Istedet kan man se statistikken, som en overordnet analyse af jobmarkedet, hvilket giver en indsigt, som kan kombineres med informationer fra øvrige analyser. 

Fisker du det rigtige sted

Selvom du slår din annonce op i højsæsonen eller satser på finde kandidaten, mens de andre virksomheder holder ferie, kræver det at du er der, hvor dine kandidater er. En undersøgelse, lavet af Megafon i 2016, viser at størstedelen (54%) af de jobsøgende søger via en jobportal. Selvom denne statisk underbygger, at man bare skal slå stillingen op, viser den også, at 46 % af alle kandidater ikke søger den vej igennem. Derfor er det vigtigt, at overveje alternativer. 27 % af jobsøgende, nævner anonymitet som den væsentligste grund, når de søger en ny stilling. Det er netop denne anonymitet, der gør det lettere for rekrutteringsbureauer at finde den rette kandidaterne.

 

Nedenfor er uddrag af undersøgelsen:

 

  • Jobsites på nettet: 54 %
  • Forhører mig i mit faglige/personlige netværk: 32 %
  • Tilmeldt mail services, med relevante jobopslag: 29 %
  • LinkedIN: 24 %
  • CV-liggende på jobsites: 22 %
  • Bliver headhuntet: 19 %
  • Andre sociale medier Facebook/twitter.

 

Kilde: Jobindex.dk

Svømmer fiskene i stimer
Hvis man skal fange fisk, der svømmer i stimer, er det vigtigt at kaste sin krog ud på det rigtige tidspunkt. Hvornår er så det rigtige tidspunkt i forbindelse med rekruttering? Det er her ekspertviden igen kommer ind i billedet. Det viser sig nemlig, at der er mest aktivitet på diverse jobsites om mandagen, men der er mindst aktivitet søndag. Så hvis du vil have flest mulige kandidater til at se din ansøgning skal du sørge for, at den er tilgængelig mandag morgen. 
Kildejobzonen.dk

 

Kan du stadig ikke ramme stimen, skal du måske se på årstiden. De fleste søger nemlig job lige efter sommerferien. Ferien giver tid til fordybelse, selvransagelse og refleksion, derfor er der mange nye fisk i vandet lige efter sommerferien.

Den rette madding

Sidst men ikke mindst er den rette madding enormt vigtig. Her taler vi om annoncen, ansættelsesforløbet, samt selve ansættelses forholdene. Jobannoncens opbygning og formulering er et af de stærkeste våben til at skaffe de rigtige kandidater. 94 % af de jobsøgende siger, at troværdighed er meget vigtigt, samt at jobannoncen er beskrivende og informativ. 90 % finder det afgørende, at jobannoncen er overskuelig. Det har også betydning, at den er kort, præcis, samt konkret og uden floskeller. 
KildeJobindex.dk

 

Yderligere oplever vi ofte at virksomheder og kandidater har et urealistisk forhold til forventede/aktuelle kompetencer, i relation til stillingens konkrete indhold. Her kan vi som rekrutteringsspecialister guide både virksomhederne og kandidaterne i en ny retning.


 

Se øvrige HR-artikler

Tilmelding nyhedsbrev

Læs også:
HR-medarbejdere fanget i personlighedstest

 

Change Direction - skræddersyet IT-rekruttering - den 2. januar 2017 

Kontakt
Change Direction ApS
Gammel Sellingvej 1
8370 Hadsten
sbo@changedirection.dk

Tel. +45 32151144
Mobil (+45) 2671 1144
Del med dine venner
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.