Oversælg ikke
Ikke så underligt forsøger mange arbejdsgivere at få virksomheden og jobbet til at fremstå så positivt som muligt under samtalen med kandidaterne. Det er naturligt, at man gerne vil have jobbet til at fremstå så attraktivt som muligt. Men lad være med at oversælge det. Fortæl også kandidaten om de opgaver, der er mindre interessante i jobbet, og aflæs vedkommendes reaktion på denne information i stedet for at spørge direkte: "Hvordan har du det med den type opgaver?" Derudover er det vigtigt at lade personen selv fortælle om sine forventninger og ønsker. På den måde bliver det nemmere at vurdere, om der virkelig er et match mellem den pågældende og jobbet.
Pre- og onboarding
Et godt pre- og onboarding forløb er afgørende for både modtagelsen og fastholdelsen af nye medarbejdere.
Pre-boardingfasen er den tid der går, fra kandidaten underskriver kontrakten til vedkommendes første arbejdsdag. Mange overser desværre vigtigheden af at have kontakt allerede inden opstart. Kontakten kan f.eks. bestå i, at de nærmeste kollegaer connecter og byder velkommen på Linkedin og/eller, at man ringer inden for at høre, om der er opstået nogle spørgsmål siden sidste samtale. Derudover sender det et godt signal, at man noget tid i forvejen informerer medarbejderen om, hvad hun eller han kan forvente af onboarding forløbet evt. med en tidsplan og, at man sender materiale om virksomheden, personale håndbog, logins mm inden opstarten.
Selve onboardingen sker typisk de første 3-6 måneder af ansættelsen og er essentielt ift at få medarbejderen til at føle sig velkommen og godt klædt på til jobbet. Jo mere velkommen din medarbejder føler sig, jo større er sandsynligheden for, at vedkommende falder godt til og bliver en gevinst for arbejdspladsen. Læs mere om, hvorfor onboarding er så vigtig her.
|