Forsiden

Udnytter du din hjemmebanefordel?



LinkedIn er et af dine vigtigste værktøjer i forbindelse med jobsøgning. Næsten en tredje del af virksomhederne bruger LinkedIn som rekrutteringskanal, og som udgangspunkt for din jobsøgning bør du derfor holde din LinkedIn-profil opdateret med relevante informationer om dig selv. Du kan med stor fordel også målrette dine søgeord mod de stillinger, som du mener kan være interesseret. 

 

”De sociale medier er virksomhedernes mest foretrukne rekrutteringskilde”, fortæller Helle Kryger Aggerholm og Sophie Esmann Andersen, professorer og ph.d.er på Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet. I 2013 var det 8 % af virksomhederne, som brugte LinkedIn, som rekrutteringskanal, og i 2017 er det 28 % af virksomhederne, derfor er LinkedIn i dag et af dine vigtigste værktøjer i forbindelse med jobsøgningen. Anna Malberg Horsager, der er leder af Copenhagen Business Schools erhvervs- og karriererådgivning, CBS Careers udtaler: ”Man har en hjemmebanefordel, hvis man har en god LinkedIn-profil og har lavet en målrettet ansøgning. Det ved vi. Vi hører tit fra virksomheder, at de bruger sociale medier, når de rekrutterer, og vi ved, at de sætter pris på, at det er tydeligt, at de studerende kan andet end at læse”.

 

Andre rekrutteringsanalyser fra 2017 viser, at det især er de små private virksomheder, som brugte LinkedIn til at researche og til at vurdere kandidaterne. Det ses også at ca. 18% af store private virksomheder bruger LinkedIn, men de bruger i stedet mere de købte ydelser så som LinkedIn Recruiter til at søge og kontakte kandidater.

 


Spil strategisk ved hjælp af relevante nøgleord

I SHRM, HR Magazine fortæller jobsøgningsekspert og skribent, Wendy Enelow, at virksomhederne finder potentielle kandidater via LinkedIn gennem søgninger på relevante nøgleord. Wendy Enelow fortæller endvidere, at virksomhederne udvælger ord fra deres stillingsprofiler, som de bruger som nøgleord. Nøgleordene spiller således også en vigtig rolle i din jobsøgning. Efter Wendy Enelows vurdering er det derfor særdeles givende, at jobsøgende arbejder strategisk med relevante nøgleord i al skriftlig og mundtlig kommunikation,

 

Bliv’ den kandidat som virksomhederne kontakter

Identificer de relevante nøgleord: Wendy Enelow forklarer, hvordan jobsøgende får succes med brugen af nøgleord på LinkedIn. Her er en lille sammenfatning af hendes opfattelse: Udvælgelsen af nøgleord afhænger af, hvilket job du ønsker. Når du skal identificere relevante nøgleord, begynder du med at finde flere stillingsopslag med dine ønskede stillinger eller arbejdsopgaver. Herefter undersøger du, hvilke ord, som er beskrivende for dig med hensyn til uddannelser, kurser, jobfunktioner, arbejdsopgaver og tidligere arbejdspladser, samt færdigheder og kvalifikationer, som repræsenterer dit område.

Du kigger grundligt i job opslagene og finder både faglige termer og typiske formuleringer på personlige egenskaber. Omkring uddannelse kan det måske give bedre gevindt, hvis du skriver Merkentil uddannnelse fremfor Cand.Merc et eller andet.

 

 

 

Formuler tekster på baggrund af de relevante nøgleord: Nøgleordene indskrives velformuleret og naturligt ind i alle dine tekster på din LinkedIn-profil. Wendy Enelow ser en stor fordel i, at det er i resuméet og i hvert job, det vil sige i hver sektion. På en LinkedIn-profil, er det muligt at skrive op til 2000 tegn. Derfor er det også muligt at få en del flere nøgleord med i en LinkedIn-profil end i en traditionel jobansøgning. Relevansen af nøgleordene for dit ønskede job og mængden af nøgleord er afgørende for, om din profil bliver set af virksomhederne på LinkedIn, og derfor afgørende for, om virksomhederne kontakter dig. 

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Læs vores andre
spændende artikler

4-dages arbejdsuge - drøm elller virkelighed

 

Change Direction - skræddersyet IT-rekruttering - den 29. juni 2018

 

Kilder: 

Aggerholm, S. & Andersen, H. (2017) Sådan bruger du sociale medier i din jobsøgning, Jyllands-Posten. Tilgængelig her: http://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE9948622/saadan-bruger-du-de-sociale-medier-i-jobsoegningen/

 

Enelow, W. (2017) Keywords are key to landing the right HR job, HR Magazine. Tilgængelig her: https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-magazine/1117/pages/keywords-are-key-to-landing-the-right-hr-job.aspx

 

Horsager, A. (2017) 754 virksomheder har svaret: Studiejob, tilpasningsevne og sociale medier er vigtigt, når du skal lande dit først job, Politikken. Tilgængelig her: http://politiken.dk/indland/uddannelse/art5975036/Studiejob-tilpasningsevne-og-sociale-medier-er-vigtigst-n%C3%A5r-du-skal-lande-dit-f%C3%B8rste-job. Sidst besøgt: 

Kontakt
Change Direction
Samsøvej 29
DK-8382 Hinnerup v. Aarhus
sbo@changedirection.dk

Tel. 3215 1144
Mobil (+45) 2671 1144
Del med dine venner
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.