Inddrag dine medarbejdere
Dine medarbejdere er muligvis dem der ved mest om hvad der gør jobbet og din virksomhed spændende. I jobannoncen kunne man sagtens gøre den mere personlig ved at finde gode historier blandt medarbejderne, som man evt. kunne præge annoncen med.
Hvad tiltrækker IT-profilen?
Ovenstående var blot nogle få tips til hvordan man generelt kan lave en bedre og velfungerende jobannonce. Dog skal man naturligvis være opmærksom på differencerne mellem brancherne og stillingstyperne. Der kan være store forskelle mellem hvad man kigger efter og dermed hvad en god jobannonce er. Tænk f.eks. på forskellene mellem en motiverende annonce rettet mod en .NET udvikler og en kemiingeniør.
Undersøgelse
Jobindex har lavet en undersøgelse, hvor man har spurgt mere end 5500 danskere om, hvad de mener en god annonce indeholder. Dette har givet et unikt billede på hvad den enkelte profession bliver tiltrukket af, også IT-profilerne.
IT-profilerne er eftertragtet, og derfor skal jobannoncen også være attraktiv. Jævnføre undersøgelsen er IT-ledere ikke interesseret i at høre om arbejdstider og work-life-balance, men de er derimod interesserede i selve jobtitlen. Hele 94 % vægter dette meget højt – og det er væsentlig mere end mange af de andre grupper. Årsagen kan være, at det er vigtigt for lederne at være sikre på, hvilken position, kompetencer og indflydelse de har i virksomheden. Annoncen må derfor ikke være vag eller med en intetsigende rollebeskrivelse, når de dygtige IT-ledere skal tiltrækkes. Jobannoncen skal også være levende og nærværende. Grunden hertil kan være at det er vigtigt for dem at kender ”tone of voice” i virksomheden samt få et lille indblik i virksomhedens værdier.
Helt anderledes ser det ud, når det drejer sig om en system IT-profil. Her skal annoncen være kortere og meget præcis. Er det en programmør der skal ansættes, da giver en konkret opgavebeskrivelse størst effekt og glem basis informationerne om omsætning og antal ansatte, men beskriv hellere noget om miljøet, visioner og strategi, da det kan give et indblik i mulighederne for faglig og personlig udvikling.
Tænk altid annoncen igennem fra flere vinkler og spørg dig selv: ”Vil jeg søge stillingen ud fra denne beskrivelse? Er den motiverende eller jævnt kedelig og ligesom alle de andre annoncer? Springer jobansøgeren ud af hængekøjen for at lave en ansøgning?"
|