Forsiden
 
HR

Hvordan hiver du jobansøgeren op af hængekøjen?

Rekrutteringsprocessen er lige startet, og du ønsker selvfølgelig at finde den bedste kandidat. Så du går i gang med at skrive jobannoncen, men hvordan skal den egentlig skrives? Hvilke redskaber skal man bruge, og hvordan skal man udforme annoncen? 

 

Fokusset vedrørende rekruttering af et job, er oftest selve jobansøgningen og CV’et. Dog kommer man tit ud for som arbejdsgiver, at mange af de ansøgninger man modtager ikke passer på stillingen, samt at ansøgningerne fra de ønskede kandidater ikke kommer. Som arbejdsgiver skal man gøre jobbet attraktivt, og dem der søger jobbet skal gerne have de rigtige kvalifikationer og kompetencer. Derfor burde man måske overveje som arbejdsgiver, om man har skrevet en tilsvarende motiverende jobannonce.

 

Den første del af rekrutteringsprocessen er ofte annoncen, og derfor bliver det tit et spørgsmål om at få en annonce ud hurtigt, frem for at gennemarbejde indholdet. Jobannoncen har mange gange tendens til at blive tør og hårdfør. Ofte er annoncen præget af hvilke krav der bliver stillet, hvad man forventer af kandidaten, og generelt hvad man forventer af ansøgeren kan. Dette gør mange gange at ansøgeren ikke kan se sig selv personligt være i jobbet – og lige netop personlighed, at noget som ansøgeren ønsker.  

 

Anne Sevel er afdelingschef for tekst og kommunikation ved Jobindex A/S. Hun har skrevet tusindvis af annoncer, og hun kommer med et par tips til, hvordan man skriver den gode jobannonce.



Mange IT-virksomheder har ledige IT-stillinger

 


Dit job skal stikke ud fra mængden

Alle som skriver annoncerne ude i verden syntes selv, at de har et spændene job med faglige og dynamiske udfordringer. Tit og ofte ligner annoncerne hinanden, og derfor kan det være en god ide at spørge sig selv; ”Hvad er det der gør dit job spændende? Hvad er det der skiller dette job ud fra mængden?” Hvorfor skal man søge netop dette job!


Fortæl om jobbet, frem for at fokusere på kravene

Motiver din ansøger! Hvad for nogle opgaver hører der med jobbet? Hvordan er hverdagene, og hvilke faglige udfordringer kan der være? Vend diskussionen fra hvad du ønsker, til hvad det er personen skal lave. Her kunne man f.eks. bede sin mand/kone om at læse jobannoncen inden man sender den ud. Lyder jobbet spændende? Fremgår det klart hvorfor ansøgeren skal søge netop denne stilling?

 

Inddrag dine medarbejdere

Dine medarbejdere er muligvis dem der ved mest om hvad der gør jobbet og din virksomhed spændende. I jobannoncen kunne man sagtens gøre den mere personlig ved at finde gode historier blandt medarbejderne, som man evt. kunne præge annoncen med.

 

Hvad tiltrækker IT-profilen? 

Ovenstående var blot nogle få tips til hvordan man generelt kan lave en bedre og velfungerende jobannonce. Dog skal man naturligvis være opmærksom på differencerne mellem brancherne og stillingstyperne. Der kan være store forskelle mellem hvad man kigger efter og dermed hvad en god jobannonce er. Tænk f.eks. på forskellene mellem en motiverende annonce rettet mod en .NET udvikler og en kemiingeniør.

 

Undersøgelse

Jobindex har lavet en undersøgelse, hvor man har spurgt mere end 5500 danskere om, hvad de mener en god annonce indeholder. Dette har givet et unikt billede på hvad den enkelte profession bliver tiltrukket af, også IT-profilerne.

 

IT-profilerne er eftertragtet, og derfor skal jobannoncen også være attraktiv. Jævnføre undersøgelsen er IT-ledere ikke interesseret i at høre om arbejdstider og work-life-balance, men de er derimod interesserede i selve jobtitlen. Hele 94 % vægter dette meget højt – og det er væsentlig mere end mange af de andre grupper. Årsagen kan være, at det er vigtigt for lederne at være sikre på, hvilken position, kompetencer og indflydelse de har i virksomheden. Annoncen må derfor ikke være vag eller med en intetsigende rollebeskrivelse, når de dygtige IT-ledere skal tiltrækkes. Jobannoncen skal også være levende og nærværende. Grunden hertil kan være at det er vigtigt for dem at kender ”tone of voice” i virksomheden samt få et lille indblik i virksomhedens værdier. 

Helt anderledes ser det ud, når det drejer sig om en system IT-profil. Her skal annoncen være kortere og meget præcis. Er det en programmør der skal ansættes, da giver en konkret opgavebeskrivelse størst effekt og glem basis informationerne om omsætning og antal ansatte, men beskriv hellere noget om miljøet, visioner og strategi, da det kan give et indblik i mulighederne for faglig og personlig udvikling. 

Tænk altid annoncen igennem fra flere vinkler og spørg dig selv: ”Vil jeg søge stillingen ud fra denne beskrivelse? Er den motiverende eller jævnt kedelig og ligesom alle de andre annoncer? Springer jobansøgeren ud af hængekøjen for at lave en ansøgning?"

 



Tilmeld dig nyhedsbrevet

Ledige stillinger

Kontakt os

 


Kilder: Jobindex

Kontakt
Change Direction ApS
Gammel Sellingvej 1
8370 Hadsten
sbo@changedirection.dk

Tel. +45 32151144
Mobil (+45) 2671 1144
Del med dine venner
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.